Lecitín a Fosfoser (aneb jeden nahoře a druhý dole v buněčné membráně)

30. března 2009 v 22:58 | Petr |  Rodiče rodičům

Vše co je zde níže popsáno, jsou pouze informace volně dostupné na internetu, a proto nebylo možné ověřit jejich důvěryhodnost. Důvodem tohoto srovnání, byla diskuze na webu: http://www.postizenedeti.cz/content/potravinove-doplnky-vyziva-obecne

Neradím, zda doplňovat Lecitin nebo Fosfoser. Četl jsem i některé diskuze, kde rodiče zaznamenali negativní reakce při doplňování Fosfoseru. Tyto reakce mohou být vlastně velmi dobrou zprávou, ale kdo to má pár dnů/týdnů psychicky vydržet a kdo si může být jist, že pak bude opravdu líp…
Petr

A) Co je Lecitín?

Lecitin /fosfatidylcholin - univerzální pomocník
Když vědci používají termín lecitin, hovoří o čištěné látce jménem fosfatidylcholin (PC), která patří do kategorie v tucích rozpustných substancí zvaných fosfolipidy.
Fosfolipidy jsou esenciální složky buněčných membrán. Potravinové doplňky označované jako lecitin obvykle obsahují 10-20% fosfatidylcholinu.

Fosfatidylcholin se používá jako dodavatel cholinu, který je potřebný pro integritu buněčných membrán a urychluje pohyb tuků dovnitř buněk a ven. Je to též součást nervového přenašeče acetylcholinu a je potřebný pro normální mozkové funkce, zejména u dětí. V trávicím systému je fosfatidylcholin součástí žlučového systému, který se podílí na emulgaci potravy pro usnadnění trávení..

Ačkoliv lidské tělo dokáže syntetizovat cholin, doplňkové množství z diety je za jistých okolností nezbytné.

Fosfatidylcholin byl použit v mnoha předběžných studiích pro širokou škálu neurologických a psychiatrických onemocnění.

Cholin, jako hlavní součást fosfatidylcholinu, se nachází v sojových bobech, v játrech, ovesné kaší, zelí a květáku. Sojové boby, vaječný žloutek, maso a některá zelenina obsahují fosfatidylcholin. Lecitin (10-20% fosfatidylcholinu) je přidáván k mnoha zpracovaným potravinám pro uchování konzistence.

Fosfatidylcholin je používán v souvislosti s následujícími onemocněními:
  1. Vysoká hladina homocysteinu
  2. Jaterní cirhóza
  3. Prevence defektů nervové trubice
  4. Tardivní dyskineze (mimovolní pohybová porucha vznikající nejčastěji při dlouhodobé léčbě klasickými neuroleptiky)
  5. Alzheimerova choroba
  6. Bipolární deprese
  7. Žlučníkové záchvaty
  8. Hepatitida - zánět jater
  9. Vysoká hladina cholesterolu
Další vlastnosti lecitinu:
  1. zmírňuje kloubní bolesti
  2. podporuje růst vlasů
  3. zlepšuje paměť
  4. čistí cévní stěny
  5. zlepšuje stav kůže, vlasů a nehtů
  6. zlepšuje prokrvení tkání
  7. pomáhá při zácpě a nadýmání

Něco, co se o Lecitinu můžete dozvědět u doplňků pro sportovce:

"Lecitin je látka tukové povahy (fosfolipid), která je základní součástí každé buněčné stěny, obzvláště nervových buněk a je nutná pro všechny životní pochody v buňce. Protože je lecitin takzvanou nervovou výživou, jeho nedostatek vede k nervozitě, předčasné únavě, zvýšenému nervovému napětí, vyčerpání, nedostatečné schopnosti koncentrace a k celkové ztrátě výkonnosti. Zkracuje zotavení po tréninku tím, že aktivuje procesy ukládání aminokyselin do svalové tkáně (anabolické procesy), omezuje odbourávání

Pomocí lecitinu je cholesterol převáděn do rozpustné formy a tím je zabráněno jeho usazování a ukládání ve stěnách velkých cév, hlavně koronárních artérií, ale i cév končetin, mozkových cév a jinde. Významnou měrou se tak podílí na snižování rizika rozvoje arteriosklerózy.

Účinky:

  • příznivě ovlivňuje metabolismus tuků a jejich odbourávání
  • pomáhá nervovým buňkám lépe odolávat stresům
  • urychluje svalové zotavení po náročném sportovním výkonu či tréninku
  • zlepšuje zásobování buněk kyslíkem, což je důležité u dlouhodobých výkonů
  • spolu s dostatečným přívodem vlákniny (např. Psyllium Promil) a vitamínu C - reguluje hladinu cholesterolu v krvi
  • granulovaná forma příznivě ovlivňuje vstřebatelnost

B) Co je Fosfoser? (komerční sdělení)

Fosfoser - je mimořádně účinný připravek rostlinného původu, Obsahuje čistý, ve vodě rozpustný fosfatidylserin (PS), který je důležitý pro základní mozkové funkce. U starších lidí pomáhá tento přípravek při příznacích zapomínání, při jeho pravidelném užívání se mohou mentální poznávací schopnosti vrátit dokonce o několik let zpět. Doplňek XYZ zlepšuje koncentraci a schopnost učit se, proto je oblíbený také u studentů, manažerů a intelektuálně aktivních osob.
Kdy doplněk XYZ pomáhá:
  • zlepšuje paměť a schopnost učit se
  • regeneruje mozkové buňky< mozkových po vhodný>
  • působí jako podpůrný prostředek při Alzheimerově chorobě (zlepšuje krátkodobou paměť, koncentraci, zmírňuje apatii) pomáhá u depresivních nálad
Jelikož pokles mentálních funkcí souvisí s poklesem fosfatidylserinu v mozku, doplnění této látky má kladný vliv na zlepšení mozkové čilosti, paměti a schopnosti učit se. U dopňku XYZ je biologická dostupnost fosfatidylserinu vynikající, neboť jeho hladina v krvi je zvýšena již během 30 minut (potvrzuji z vlastní zkušenosti, je to má záchranná pilulka, když už mozek nechce pracovat).

Zdroj: internet (99,9% produktů má pouze tehle se opakující popis - docela nudné)
Ještě jedna poznamka: PS dodává na český trh asi tisíc dodavatelů, proto mi přijde možná rozumné porovnat ceny, množství a ostatní složky a rozhodnout se, zda investovat do Finclubu či nikoliv. Nejsem proti Finclubu, ale jestliže jste v situaci kdy si například z finačních duvodů nemůžete dovolit kupovat dolpňky dle vašeho přání, asi bych se poohlédnul i jinde. Já už se dívám.

Fosfatidylserin (PS)

je zajímavý komponent (derivovaný z lipidového extraktu sójových bobů), který byl vědci prozkoumáván zejména ve vztahu k tělesné produkci kortizolu - stresového hormonu, který mj. "pojídá" svaly (katabolický stav), pokud je jeho produkce nadměrná.
PS je látka, která je velmi důležitá pro činnost mozku. Produkce fosfatidylserinu mozkem se věkem sníží na hladiny, které jsou nedostačující pro plné využití funkční kapacity mozku. Proto je suplementace fosfatidylserinem velmi důležitá zejména ve vyšším věku - fosfatidylserin zlepší uvolňování a aktivitu neurotransmiterů a jejich receptorů, ulehčí šíření mozkových impulzů a zlepší mozkovou aktivitu.
Bylo provedeno několik klinických studíi a výsledky ukazují, že suplementace PS může:

· zlepšit stav paměti, poznávacích schopnosti, vizuální paměť,
· snížit vliv stresu - zlepšení nálady, méně stresující pocity (neurotické problémy)
· zlepšit fyzickou a psychickou odolnost organismu,

V jedné studii dostávala první skupina 800 mg PS denně a druhá skupina placebo po dobu deseti dní a pak byl indukován fyzický stres ve formě intenzivního cvičení.
Vědci měřili hladinu kortizolu v těle a pozorovali, že osoby, které dostávaly placebo, zaznamenaly po tréninku výrazné zvýšení hladiny kortizolu. Toto zvýšení bylo u osob, které dostávaly 800 mg PS denně omezeno.

PS může být pro sportovce velmi hodnotný, můžete být schopni zabránit nadměrnému odbourávání svalové tkáně a tím umožnit větší svalový růst.

Obsah PS v potravinách (bez překladu)
Food PS Content in mg/100 g
Bovine brain 713
Chicken heart 414
Eel 335
Offal (average value) 305
Pig's spleen 239
Pig's kidney 218
Tuna 194
Chicken leg, with skin, without bone 134
Chicken liver 123
Chicken breast, with skin 85
Veal 72
Beef 69
Pork 57
Pig's liver 50
Turkey leg, without skin or bone 50
Turkey breast without skin 45
European hake 17
Rice (unpolished) 3
Ewe's Milk 2
Cow's Milk (whole, 3.5% fat) 1


A ted podrobněji o PS a PC na obrázcích:

Jak již bylo řečeno, PS a PC tvoří základ buněčné membrány, obzvláště nervových buněk. Níže uvedené obrázky docela logicky znazorňují jak vypadá buňka a jaka je vlatně struktůra buněčné membrány. Ty červené kuličky s ocasky jsou PS a PC. Směrem ven z buňky je membrána typicky tvořena PC a směrem dovnitř PS.
Základní funkce membrány
- udržení vnitřního prostředí,
- transport látek,
- přenos informací,
- konverze různých forem energie












































Ještě trochu ohledně Cholinu (nikoliv o fosfatidylcholinu)


Cholin patří mezi vitaminy skupiny B. Je základním stavebním kamenem acetylcholinu, který patří mezi základní neurotransmitery. Takto jsou nazývány látky přenášející vzruchy mezi našimi nervovými buňkami. Nedostatek právě tohoto přenašeče je spojován s některými nemocemi, například se vznikem Alzheimerovy choroby a jiných psychiatrických onemocnění provázených poruchami paměti, jak krátkodobé, tak i dlouhodobé. Právě z tohoto důvodu může příjem cholinu v potravě či v doplňcích stravy zvýšit hladinu acetylcholinu a tím i zlepšit paměť.


Největší množství cholinu obsahují vaječné žloutky, játra, luštěniny a burské oříšky. Dále se může vyskytovat v mozečku, srdci, listové zelenině kvasnicích, obilných klíčkách a samozřejmě jako součást lecitinu (cholin je hlavní složkou fosfatidyl-cholinu, který je v něm obsažen). Cholin může ale v našem organismu vznikat i z jiných látek nepostradatelných (esenciálních) látek. Pokud ho tělo nemá dostatek v potravě, dokáže si ho vyrobit z vitaminu B12, kyseliny listové a methioninu. Cholin emulguje tuky a je významným tzv. lipotropním faktorem (patří mezi několik málo látek, které jsou schopny proniknout bariérou mezi krevním řečištěm a mozkovou tkání a tím usnadňují přístup látek přímo k mozkovým buňkám). Cholin tak pomáhá zabraňovat rozvoji aterosklerozy (ucpání cév tuky) a s tím souvisejícímu vzniku srdečně-cévních onemocnění (srdeční infarkt, mozková mrtvice apod.). Kromě zmíněného účinku na podporu paměti má cholin mnoho dalších účinků.

Ve formě fosfatidylcholinu zabraňuje hromadění cholesterolu a tuku v organismu, zpracovává ho. Pokud jsou tyto zásoby velké, mohou snižovat detoxikační kapacitu jater v produkci žluče. Některé studie poukazují na to, že užívání cholinu jako doplňku léčby různých jaterních onemocnění pomáhá v ochraně jater před poškozením různým vlivy (alkoholem, toxiny, léky apod.). Nedostatečný příjem cholinu v potravě se může projevit poruchami paměti a zhoršením svalové koordinace. Dlouhodobý nedostatek také může způsobit zvýšené ukládání lipidů v játrech. Prvními varovnými symptomy nedostatku může být zhoršená schopnost soustředění, zapomnětlivost nebo bolesti hlavy. Při běžné stravě je však nedostatek cholinu nepravděpodobný.

Při nadměrném užívání cholinu v potravních doplňcích můžete začít pociťovat bolesti svalů, nechutenství, někdy se objevuje zapáchající pot. Jako doplněk k normální stravě by neměl být cholin podáván pokud se zároveň léčíte s depresí nebo jiným vážnějším psychiatrickým onemocněním. Vyšší nároky vznikají všude tam, kde jste vystaveni dlouhodobému psychickému stresu a nadměrným nárokům na paměť. Potřeba cholinu tak stoupá až na dvojnásobek. Jeho působení nepříznivě ovlivňuje voda, síra, estrogen, alkohol a úpravy potravin. Když užíváte lecitin, budete pravděpodobně potřebovat i kontrolovat rovnováhu hladiny vápníku a fosforu, protože cholin zvyšuje množství fosforu v krvi. Toxické působení prozatím nebylo zjištěno.









 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 klk klk | 28. listopadu 2012 v 21:10 | Reagovat

díky

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama